En Escuela 2, l'acció tutorial és l'element essencial en el desenvolupament afectiu i intel·lectual dels alumnes. El tutor és el principal referent per als nostres alumnes, treballen i aprenen junts en un clima afectiu i familiar. La nostra acció tutorial se centra a proporcionar a l'alumnat les ajudes necessàries per a optimitzar el seu procés de desenvolupament integral com a persona. La nostra acció tutorial necessita tots els agents educatius implicats pares, mares, professorat, alumnes... Sessions setmanals de tutoria grupal on es millora la convivència de l'alumnat en classe, i es fomenten actituds de cooperació, participació i tolerància.
El valor de la cooperació es vehicula mitjançant les relacions amb altres centres educatius en diferents àmbits i fòrums, la UCEV (Unió de Cooperatives d'ensenyament de València) la UeCoE. (Unió Estatal de Cooperatives d'Ensenyament), el FEAE (Fòrum Estatal de l'Educació), el Comité Europa (reunió de 15 col·legis pertanyents a 7 països europeus diferents), el Projecte Atlàntida (democratització de l'espai escolar), Akoe Educació (cooperativa de segon grau) de la col·laboració amb les institucions Consell Escolar Municipal de Paterna, Coordinadora en Defensa dels Boscos Metropolitans de València, Inspecció Educativa, Centrals Sindicals, Universitats i centres de professors (implicació i participació en l'entorn, col·laboració amb institucions, altres centres educatius, ONGS i moviment cooperatiu).
Escuela 2 és una escola creativa i innovadora compromesa amb la renovació pedagògica. La innovació com un procés continu que des del coneixement generat per la investigació-acció ens porte a la millora de la nostra pràctica educativa, adaptant-se i anticipant-se a les necessitats derivades del context social. La creativitat com a procés de conéixer i entendre la realitat des de diferents punts de vista, desenvolupant el pensament divergent. Utilitzem la Pedagogia Constructivista i l'aprenentatge significatiu com a base de la nostra activitat docent.